Tarih: 07.10.2025 21:31

Ali Yalçın’dan 4+4+4 Eğitim Sistemine Eleştiri: “Daha Kısa Ama Nitelikli Bir Model Gerekli”

Facebook Twitter Linked-in

Eğitimde Yeni Model Tartışması

Memur-Sen ve Eğitim-Bir-Sen Genel Başkanı Ali Yalçın, Cumhurbaşkanlığı Kabinesi'nde görüşülecek olan 4+4+4 zorunlu eğitim sistemi hakkında önemli değerlendirmelerde bulundu. Yalçın, daha kısa ama nitelikli ve bireysel farklılıklara duyarlı bir modelin, erken mesleki yönlendirme imkânı sunacağını ve eğitim sistemini daha kapsayıcı hale getireceğini söyledi.

Saha Araştırmasıyla Dikkat Çeken Bulgular

Yalçın, 81 ilde 36 bini aşkın katılımcıyla yapılan ve öğretmen, yönetici, öğrenci ve velilerin görüşlerini içeren araştırmanın sonuçlarını paylaştı. Katılımcıların büyük çoğunluğu, 12 yıllık zorunlu eğitimi uzun buluyor. Özellikle öğretmenlerin yüzde 93,8'i ve yöneticilerin yüzde 97,1'i bu sürenin toplum ve çalışma hayatı beklentileriyle uyumlu olmadığını düşünüyor. Ayrıca, öğrencilerin yeterince mesleki yönlendirme alamadığı ve son yılın gereksiz olduğu yönünde güçlü bir görüş birliği var.

3+1 ve 2+2 Modelleri Öne Çıkıyor

Araştırma sonuçlarına göre en çok önerilen yeni model, 3 yıl zorunlu ve 1 yıl isteğe bağlı eğitim sistemini öngören "3+1" modeli oldu. Bunun yanında "2+2" modeli de dikkate değer bir alternatif olarak öne çıkıyor. Yalçın, bu modellerin sistemin yeniden yapılandırılması için önemli ipuçları sunduğunu belirtti.

Zorunlu Eğitim Süresi 11 Yıla Düşebilir

OECD ülkeleriyle uyumu sağlamak amacıyla zorunlu eğitimin 11 yıla düşürülmesi gerektiğini vurgulayan Yalçın, bu sayede öğrencilerin bireysel yönelimlerine göre daha sağlıklı kararlar alabileceğini ve sistemin daha esnek hale geleceğini söyledi. Ayrıca, eğitim süresinin kısalmasıyla birlikte kaynakların daha etkin kullanılabileceğini, akademik kalitenin artacağını ve istihdamla uyumun güçleneceğini ifade etti.

Uluslararası Standartlarla Uyum Hedefleniyor

Yalçın, UNESCO'nun geleceğin eğitimi vizyonu ve OECD'nin "Öğrenme Pusulası 2030" ilkelerine uygun şekilde esnek ve kişiselleştirilmiş öğrenme yapılarına geçişin önemine dikkat çekti. Bu kapsamda Milli Eğitim Bakanlığı'nın sosyal taraflarla konuyu tartışmaya açmasını ve 21'inci Milli Eğitim Şûrası'nı düzenlemesini önerdi.




Orjinal Habere Git
— HABER SONU —