10938,47%0,22
42,10% 0,02
48,41% 0,11
5364,72% 0,65
8829,98% 0,08
Eğitim-Bir-Sen ve Memur-Sen tarafından yürütülen araştırma kapsamında, Türkiye genelinde 81 ilde 36 binin üzerinde öğretmen, öğrenci, veli ve okul yöneticisinin görüşleri alındı. Çalışmanın amacı, mevcut "4+4+4" zorunlu eğitim sisteminin son 4 yılını değerlendirmek ve bu yapının geliştirilmesi gereken yönlerini ortaya koymak oldu.
Araştırmanın sonuçlarını açıklayan Memur-Sen ve Eğitim-Bir-Sen Genel Başkanı Ali Yalçın, özellikle lise düzeyinde 12 yıllık zorunlu eğitimin son 4 yılında değişim beklentisinin yüksek olduğunu belirtti. Katılımcıların büyük çoğunluğu, lise eğitiminin 2 yıl zorunlu + 2 yıl isteğe bağlı (2+2) ya da 3 yıl zorunlu + 1 yıl isteğe bağlı (3+1) modele dönüştürülmesini destekledi.
Öğretmenlerin %93,8’i ve yöneticilerin %97,1’i mevcut sistemin son 4 yılında değişiklik yapılması gerektiğini ifade etti. Öğrencilerin %78,5’i ve velilerin %78,8’i de benzer görüş bildirdi. Bu oranlar, eğitim sisteminin mevcut haliyle toplumsal beklentileri karşılamadığını net şekilde ortaya koyuyor.
Katılımcıların önemli bir kısmı, mevcut zorunlu eğitim süresinin öğrencilerin iş hayatına erken atılmasını zorlaştırdığını düşünüyor. Aynı zamanda, uzun süren zorunlu eğitim yapısının iş gücü piyasasında ara eleman bulmayı da zorlaştırdığı görüşü baskın. Bu durum, sistemin esnek ve bireyselleştirilmiş yapılarla güncellenmesi gerektiği yönündeki beklentiyi güçlendiriyor.
Araştırmada lise son sınıfın işlevselliği de sorgulandı. Öğretmenlerin %83,6’sı ve yöneticilerin %84,7’si son sınıfın mevcut haliyle gereksiz olduğunu ifade etti. Öğrencilerin %92,3’ü ve velilerin %89,9’u lise son sınıfın üniversite hazırlık veya kariyer planlama yılına dönüştürülmesi gerektiği görüşünde birleşti.
“2+2” ve “3+1” Modelleri Öne Çıkıyor
Lise eğitiminin yeniden yapılandırılmasına dair en fazla destek gören iki model "2+2" ve "3+1" oldu. Katılımcıların önemli bir bölümü, esnek, modüler ve bireyselleştirilmiş bir lise eğitiminin daha faydalı olacağına inanıyor. Bu yaklaşımın, öğrencilerin ilgi ve yeteneklerine uygun yönlendirmeyi kolaylaştıracağı düşünülüyor.