11193,10%0,03
42,58% 0,03
49,62% 0,08
5756,36% 0,35
9271,20% -0,26
Uzman eğitimci ve yazar Şemsettin Ceran, Ankara ve İstanbul'da yaşanan öğretmene şiddet ve akran zorbalığı vakalarının ardından yaptığı değerlendirmede, sorunun liselerle sınırlı kalmayıp ortaokullara da yayıldığını vurguladı. Ceran, bu iki sorun çözülmeden okullarda sağlıklı bir eğitim-öğretim ortamının mümkün olmadığını ifade etti. Mevcut Ortaöğretim Kurumları Disiplin Yönetmeliği'nin öğrencileri caydırmakta ve farkındalık kazandırmakta yetersiz kaldığını belirten Ceran, verilen cezaların bir ödül niteliği taşıdığını ve suça meyilli öğrencilerin aynı davranışları sürdüreceğini kaydetti.
Ceran, ilk kez suç işleyen öğrencilere doğrudan ceza vermenin çözüm olmadığını savunarak radikal bir öneride bulundu. Okul disiplin kurullarının kaldırılarak yerine 'değerlendirme kurulları'nın kurulmasını önerdi. Bu kurullarda, sorunlu öğrencilere üç seçenek sunulacak: psikolojik sorunları varsa tedavi görmesi, şiddet veya zorbalık eğilimi varsa 'uygulama merkezleri'ne gönderilerek farkındalık ve kişilik kazanması sağlanacak. Ancak tüm bu süreçlerden sonra aynı davranışları sürdüren öğrencilerin örgün eğitimle ilişiği kesilecek.
Öğrencilerin topluma kazandırılması için rehabilitasyon odaklı sosyal projelerin hayata geçirilmesi gerektiğini vurgulayan Ceran, suça karışan öğrencilerin yaşlı bakım evlerinde hizmet vermesinin, hastanelerin onkoloji ve psikiyatri bölümlerinde vakit geçirmesinin veya özel eğitim okullarındaki öğrencilerle duygusal bağ kurmasının önemine değindi. Bu süreçte öğrencilere Türk tarihinin de okutulmasını öneren Ceran, sorunun kökeninde aile içi iletişimsizlik ve sosyal medya bağımlılığının yattığını, eğitimin evde başladığını ancak burada da ciddi eksiklikler olduğunu sözlerine ekledi.